maanantai 17. elokuuta 2015

Punkkarilogiikkaa ja demonstratiivista alkoholismia

Helsinkiläisessä paikalliskulttuurissa tunnetaan omaleimainen ilmiö, jota voisi kutsua termillä "demonstratiivinen alkoholismi". Se ilmenee siten, että kokoonnutaan julkiselle paikalle juomaan kaljaa, että kaikki muut varmasti näkevät, että nyt juodaan kaljaa. Onhan se niin, että tosimies juo kaljaa jumalauta, ja hukkaanhan se menisi, elleivät kylänmiehet tietäisi.

Yksinkertaisimmillaan se tapahtuu esim. juna-asemien portaikoissa tai puistoissa muutaman hengen porukassa. No, kyllähän pussikaljaa kitataan muuallakin, mutta helsinkiläinen erityispiirre on, että täällä se joskus saavuttaa uutiskynnyksen ylittävät mittasuhteet ja jotkut monisatapäisen lauman onnekkaimmat jäsenet saavat naamansa ja kaljatölkkinsä lehtiin. Lisäksi on tyypillistä, että näille massatapahtumille kehitetään jokin kauniin vihervasemmistolainen viitekehys, jolloin osanottajat pääsevät korostamaan tosimieheytensä lisäksi sitä, kuinka hyviä ihmisiä ovat, kun aktiivisesti parantavat maailmaa ryyppäämällä julkisesti.

"Eläköön vallankumoush!"
"Ei ku yksh vielä..."

No mitäs tällä kertaa? Anarkistit valtasivat osan Lönnrotinkadusta hyvänä aikeenaan "peräänkuuluttaa katujen vapaata käyttöä". Itsehän en muista koskaan joutuneeni kyselemään viranomaisten lupia kulkeakseni kadulla, joten vähän jää epäselväksi, että miten katujen käyttö ei nykyisellään ole vapaata. Sitten tuli mieleen, että ehkä he ovat autoilijoita, joiden mielestä katujen enenevä muuttaminen pelkiksi kävelykaduiksi on väärin, mutta ei kyse ollut siitäkään.

Päin vastoin, tarkoitus onkin "ottaa kaupungin kadut haltuun ne vallanneilta autoilta" sulkemalla kadunpätkä banderolleilla ja istumalla porukalla siellä kittaamassa kaljaa, kuuntelemassa punkkia, pitämässä kirppistä ja mitä muuta anarkistit nyt tapaavatkaan tehdä. Autothan eivät ole ihmisiä, joten ihmisten vapaa liikkuminen on autojen vapaata liikkumista tärkeämpää, ja muutenkin autotiet on alun perin suunniteltu istuskelua eikä ajelua varten. Niinpä katujen vapaa käyttö tavoitetaan parhaiten sulkemalla katu liikenteeltä.

Hyvin te vedätte. No, ainakaan tällä kertaa yksityisautoilua ei vastustettu leiriytymällä ratikkakiskojen päälle kuten jonain aikaisempana vuonna.

Mutta mitäs asiaan sanoo poliisi? Lupia kun ei oltu kyselty eikä myönnetty.
Kadunvaltaus ei tullut poliisille yllätyksenä, ainoastaan tarkka paikka, jota järjestäjät eivät halunneet kertoa etukäteen.

Poliisi neuvottelee ”koko ajan” kadunvaltaajien kanssa selvittääkseen, kuinka kauan tapahtuma mahdollisesti vielä kestää.

Selkoa ei ole saatu.
Ei kai poliisin sitä tarvitsisi erikseen kysellä, vaan tuollaiset tapahtumat kestävät tasan niin kauan kuin poliisi niiden antaa kestää. Tosin siinä on sitten se riski, etteivät poliisit enää olisi hyviä ihmisiä, koska puuttuvat maailmanparannukseen, ja sellaisesta seuraavaa natsikyttäulinaa ei kukaan jaksa kuunnella.

Tulisi jo talvi ja ajaisi nuo takaisin koloihinsa. Talvi on Helsingin kaunein vuodenaika osittain myös siksi, koska kannatan katujen vapaata käyttöä, ja silloin saa kävellä rauhassa ilman jaloissa pyöriviä aktivisteja, anarkisteja, romaneja, feissareita ja muita häiriköitä.

Loppuun vielä vähän teemaan sopivaa musiikkia, eli kevyeen liikenteeseen kannustavaa punkkia:


9 kommenttia:

  1. hmm... meidän slummissa ei ole oikeastaan valkoihoisia lapsia. pari venäläistä lasta toki. Entäs sitten talvella. Tuosta helsingin talven loppukaneetista tuli mieleen että kesällähän nyt tässä pyörii vaikka minkänäköstä niggaa ja ties mitä borgia ja klingonia, mutta talvella kun minä leikin puuterilumessa pojan kanssa 30 asteen pakkasessa, niin ulkona on autiota kuin ydintalvella. Verrattuna vaikka tämän iltaiseen huutokonserttiin. Talvella ei näe neekeriä, sehän on siis hyvä. Ja helvetti että se on parempi juttu jos ja kun pikkujääkausi alkaa tossa lähivuosikymmeninä.
    Mietin joskus että kuinka tuskaista vampyyreillä on kesällä suomessa. Entäs sitten neekereillä tätä hieman kylmemmässä ilmanalassa? oh yes. luontoäidillä on vielä monta ässää hihassa.

    VastaaPoista
  2. Olen tästä postauksesta Porstuan isännän kanssa täysin samaa mieltä. Yleensäkin julkisesti esille tuotu juopumustila on minusta säälittävää ja kun sillä vielä asiakseen häiritään tavallisia ihmisiä, se on jo vastenmielistä.

    Sinänsä muuten on huvittavaa, että vaikka nämä tyypit ovat ”anarkisteja”, niin en usko yhdenkään heistä kieltäytyneen minkäänlaisista yhteiskunnan suomista eduista ja tukimuodoista. Oikea anarkistihan päinvastoin pyrkii eroon yhteiskunnasta. Nämä eivät pystyisi elämään ilman sitä.

    Poliisin ylilälly käytös mietityttää niin tässä kuin muissakin saman sorttisissa tapahtumissa. Tässähän tyhmempi tekee helposti sen johtopäätöksen, että poliisi nimenomaan suojelee elämysmatkallaan olevia leikkipartisaaneja. Varmaan sinänsä useampikin rivikonstu luvan saatuaan toteuttaisi käskyä ”täällä hipit ei hillu eikä anarkistit askartele”.

    VastaaPoista
  3. Jaahas taas historia toistaa itseään. Joko olemme saaneet kuulla sen jokavuotisen virren, että nämä tempaukset ovat spontaaneja eikä niihin liity mitään poliittista ideologiaa? Kuten kiakkoviaras-, asem-, a lukemattomien muiden "anarkisti"-juhlien jälkeen. Naulan kantaan ykä: nämä ituhippipiiperöt selviäisivät ilman yhteiskuntaa lyhyemmän aikaa kuin pieru pyörremyskyssä. Taas kerran huomaan pohtivani kaikille tasapuolisesti jaettavan sosiaaliturvan olemassaolon oikeutusta...
    --Viikon radiokasbo

    VastaaPoista
  4. Huomenta, Feyris, Ykä ja Viikon radiokasvo, ja kiitoksia kommenteistanne.

    Feyris: joo, talvi hillitsee myös afrikkalaisperäistä elämöintiä, mutta äläpä liikaa innostu. Kyllä niille talvivaatteet ostetaan.

    Ykä: uskon, että noiden mielestä julkiset palvelut ovat niin itsestäänselviä, etteivät ne osaa edes hahmottaa tilannetta, jossa sellaisia ei olisi. Ovathan ne yhteiskunnan velvollisuus ja silleen. Ymmärtääkseni heidän anarkistisessa unelmayhteiskunnassaan edelleen olisi julkisia palveluita, paitsi että niitä ei järjestäisi valtio, vaan ihmiset yhteisesti vapaaehtoispohjalta.

    Poliisin suojelusta sanoisin tarkemmin, että elämyspartisaaneja suojelee media, ja poliisi pelkää mediaa. Poliisille nykytilanne on varmasti kiusallinen, mutta siellä tiedetään, millainen älämölö siitä nousee, jos partisaanielämyksiin puututaan.

    Radiokasvo: tämä tempaushan on jokavuotinen, ja poliisi tiesi ajankohdan, vaikka ei paikkaa. En sinänsä pidä mahdottomana sitä, että monet noista ovat oikeasti spontaaneja, koska Facebookissa ideat ja kutsut leviävät niin nopeasti. Asiansa osaava aktivistiporukka toki tarvitaan taustalle pistämään idea liikkeelle, mutta kun katsoin, miten räjähdysmäisesti se Meillä On Unelma -aivokuolio levisi omienkin Facebook-kavereideni keskuudessa, en enää ihmettele.

    Jotain järkevämpää tekemistä näille kyllä pitäisi keksiä. Noukkimaan vaikka roskia kaduilta tai jotain.

    VastaaPoista
  5. Ei voi ku antaa sympatiat sille bussikuskille, menee hermot pyöräilijöiden minäminä-asenteeseen tässä kuolleen pyöräilijän tapauksessa, ei kunnioiteta edes joukkoliikennevälineitä. Mie ymmärrän niitä pyöräilijöitä, vaarallistahan se on heille seikkailla autojen seassa ja enemmänki heille sais antaa tilaa teillä. Mutta kun kaks kertaa sen pyöräilijän kuoleman jälkeen, mistä se marssi alkoi, meinasin listiä pyöräilijän ihan heidän omaa välinpitämättömyyttään, ei paljon jaksais tukea tuollaista perseilyä.

    VastaaPoista
  6. Meinasin jo sanoa, että eivätkö voisi olla oikeasti yhteiskunnalle hyödyksi ja poimia roskia/taluttaa mummoja tien yli, mutta mainitsitkon siitä jo tuossa yhdessä vastauksessasi.

    Täkäläiset taidepiirien anarkomarkot itkevät usein myös lämmitettyjen ilmaisten sisätilojen puutetta aikuisille hengauspaikaksi, koska kaikkialla (mäkkäreissä, kahviloissa) läsnäolosta pitää vähäniinkun maksaa. En sitten tiedä riittääkö heillä älykapasiteetti käsittelemään asiaa siltä osin, että tilojen kunnossapidon ja lämmityksen pitäis joku maksaakin.

    Mutta kommentteista: yleensä yteiskunnan raha otetaan vastaan ilolla siltä pahalta valtiolta koska "mun ihmisoikeudet"

    Btw, Pekka olet nähtävästi jo jonkun aikaa ollut yliopistossa, osaatko sanoa kuinka pahasti porukka siellä on übermokuttajia/sisältääkö opetus yleensä jonkunasteista mokutusta? Itse aloittelen ekaa vuottani viikon päästä ja muistelisin että olet jotain aiheesta kirjoitellut.

    VastaaPoista
  7. Huomenta, Lone ja sinä toinen, ja kiitoksia kommenteista.

    Ano: Tuohon en oikein osaa kommentoida, koska en ajele enkä pyöräile, mutta uskon, että sinä näet lähempää, miten asia on. Minua vain ihmetyttää, minkä takia tässä on niin kova vastakkainasettelu, ikään kuin pyöräilijät ja autoilijat olisivat jotenkin toistensa vihollisia. Kai niitä ruumiita tuleekin, kun osapuolet aiheuttavat vaaratilanteita ihan vain vittuilumielessä.

    Tämä kirjoitukseni aiheena ollut kadunvaltaustapahtuma ei kuitenkaan tainnut liittyä meneillään olevaan pyöräilijäkaustiin, vaikka sattuikin samoihin aikoihin.

    Lone: Eipä se maksaminen noissa hengailupaikoissa suurin ongelma olisi. Kyllä verovaroista kalliimpiakin laitoksia kustannetaan. Ennemmin olisin huolissani siitä, miten paikat saadaan pysymään ehjinä ensimmäisenkään viikonloppuyön yli. Käytännössä sinne pitäisi palkata armeija portsareita, tai sitten anarkistit hoitaisivat itse järjestyksenvalvonnan, mikä tarkoittaisi, ettei sinne olisi asiaa muilla kuin heidän kavereillaan.

    Tervetuloa yliopistolle. Kai tulet humanistiseen tiedekuntaan? Olin suorastaan iloisesti yllättynyt siitä, kuinka neutraalia ja ei-mokuttavaa opetus on. Voi toki olla, että se riippuu aineestakin, mutta kieli- ja kirjallisuuspiireissä ei tarvitse sellaisesta murehtia.

    Opiskelutoverit ovat sitten kokonaan toinen juttu. Punavihreys on yleinen normi myös sellaisissa tyypeissä, jotka eivät mitenkään päällepäin näytä hipeiltä. Hyvin niiden kanssa silti toimeen tulee, vaikka en yritäkään peitellä omia vakaumuksiani. On minulla joitain kavereita, joiden kanssa saa oikein kivoja väittelyitä aikaan, mutta yleensä he väistävät kaikki väittely-yritykset joko toteamalla, että "eivät halua riidellä" tai sitten kuuntelemalla tyynesti mokuvastaiset argumentit, naureskellen että "jaa tuollaisiakin mielipiteitä on" ja jatkamalla mokutuspuhetta kuin ei mitään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itseasiassa yhteiskuntatieteisiin. Sinänsä taidepiireissä on sama juttu, voisin sanoa että jopa sekopäisimmät punvihreilijät löytyvät sieltä, että kaippa tästä ei voi seuran puolesta päästä kuin ylöspäin, jos täällä porukka on samanlaista.

      Poista
  8. Huomenta taas, Lone, ja kiitos kommentista.

    Kuten sanoin, meillä ei juuri mokutusta opetuksessa esiinny, mutta se voi johtua siitäkin, ettei aihepiirin puolesta sellaiseen ole juuri tilaisuuksia/tekosyitä. Yhteiskuntatieteiden puolella sitten voikin olla kokonaan toinen juttu. Kerrothan sitten, kun tiedät. Pitäisi ehtiä käymään sukupuolentutkimuksen johdantokurssikin joskus ihan vain nähdäkseni, millainen meininki siellä on.

    Taidepiireistä tiedän sen verran, mitä tumblrissa joskus lurkkailen, ja siellähän hurja meno onkin. Esim. perskeko-hallituksen syntymisen aiheuttamat reaktiot olivat mitä parhainta komediaa. Mistähän se taiteilijoiden punavihreys johtuu? Yksi teoria on, että heidän mielestään taiteilusta pitäisi saada vakaa ja runsas toimeentulo, ja koska se ei vapailla markkinoilla kovin helposti onnistu, tarvitaan valtiota apuun, mutta tämä teoria ei vielä selitä mokuintoa.

    VastaaPoista