He eivät tietenkään itse pidä itseään roskaväkenä, vaan tuntevat ylpeyttä viiteryhmästään, koska aika kova jätkä pitää olla, että pystyy istuskelemaan veronmaksajien kustantamassa yksiössä jossain Vantaan lähiössä, josta ei edes pääse suoraan junalla Helsinkiin, vaan pitää ensin mennä linja-autolla naapurikaupunginosaan junapysäkille. Joku espoolainen ei kestäisi päivääkään, niin. Ja koska he tuntevat ylpeyttä viiteryhmästä, jossa ei paljoa ylpeiltävää ole, he myös tuntevat vihaa ja katkeruutta muita ryhmiä kohtaan, joita he syyttävät ongelmistaan.
Tehän tiedätte, mitä valkoinen roskaväki on. Se on sama kuin edellämainittu, kunhan vain kiinnitetään huomio heidän ihonväriinsä. Suomen kontekstissahan tuossa ei ole mitään järkeä, kun käytännössä kaikki muutkin ovat valkoisia, mutta koska kaikki amerikkalainen tapaa olla muotia, ollaan tämäkin termi lainattu sellaisenaan Amerikasta miettimättä sen kummemmin mitään niin arkipäiväisiä kuin järkevyys. Suomessa kyseistä termiä on viljellyt kuuluvimmin Jari Tervo, mutta alkaa se vähitellen vakiintua normaaliin kielenkäyttöön muuallakin ja varsinkin antifasistisissa ja muuten vaan rasismia vastustavissa piireissä.
Tietysti antifasistit haluavat kiinnittää huomiota roskaväen valkoisuuteen osoittaakseen, etteivät valkoisetkaan mitään varsinaisia nietzscheläisiä übermenschejä ole, mutta eiväthän he tätäkään asiaa ole loppuun asti miettineet. Meinaan vain, että "valkoinen roskaväki" on itse asiassa rasistisin termi, jonka tiedän. Enkä nyt tarkoita, että tässä etuoikeutettu valkoinen sortaja rutisee, kun kerrankin joutuu itse maistamaan omaa lääkettään, vaan termi on rasistinen nimenomaan muita kuin valkoisia kohtaan.
Katsotaanpas tuota roskaväen määritelmää uudestaan. Huomaamme, että roskaväki käyttäytyy kuten rasistiset stereotypiat väittävät etnisten vähemmistöjen käyttäytyvän. Lisäksi voidaan pitää itsestäänselvyytenä, että kaikenvärisistä löytyy sekä roskaväkeä että asiallista porukkaa. Siitä huolimatta en ole koskaan kuullut kenenkään puhuvan esim. "mustasta roskaväestä", vaan ainoastaan valkoiset voidaan erikseen määritellä roskaväeksi.
Blogistikollegani Yrjöperskeleen mukaan toinen blogistikollegani Jaska Brown on joskus esittänyt tällaisen erittäin tarkan huomautuksen:
Jos jokin termi tarvitsee lisämääreen, kyseessä on poikkeus. Ei ole olemassa esimerkiksi ”kiduskalaa”, koska kaikilla kaloilla oletusarvoisesti on kidukset. Sen sijaan on olemassa ”keuhkokala”, koska kala jolla on keuhkot, on poikkeus ja poikkeavaa ominaisuutta on korostettava.(En löytänyt alkuperäistä postausta, vaikka kävin Jaskan koko blogin kirjoitukset läpi. Ehkä se on jossain kommenteissa.)
Mitä voidaan siis päätellä siitä, että meillä on olemassa sanat ”oikeistopopulisti” ja ”vasemmistointellektuelli”, mutta ei sanoja ”oikeistointellektuelli” ja ”vasemmistopopulisti”?
Mitäs tuosta ylläolevasta seuraa nyt puheenaolevassa kontekstissa? Kaksi asiaa:
1. Jos on olemassa erikseen roskaväkeä ja valkoista roskaväkeä, perusoletus on, että roskaväki on yleensä muunväristä kuin valkoista.
2. Jos on olemassa erikseen valkoisia ja valkoista roskaväkeä, perusoletus on, että valkoiset eivät yleensä ole roskaväkeä. Jos tällainen jaottelu on katsottu tarpeelliseksi tehdä valkoisten kohdalla, mutta kuitenkaan ei olla eritelty muunvärisiä ja muunväristä roskaväkeä, tästä loogisesti seuraa oletus, että muunväriset ovat roskaväkeä, kunnes toisin mainitaan.
Väännetään vielä rautalangasta: Jos puhut "valkoisesta roskaväestä", annat samalla ymmärtää, että muunväriset ovat roskaväkeä lähtökohtaisesti. Samalla myönnät aiemmin mainitut rasistiset stereotypiat tosiksi toteamalla, että valkoisilta voi vaatia jotain, mitä muunvärisiltä ei ole kohtuullista odottaa.
Ei ehkä ihan se tavoiteltu tavoite. Jos välttämättä haluaa yhdistää rasisminvastaisuuden ja joidenkin ihmisryhmien parjaamisen, kannattaisi puhua ihan vain roskaväestä.
Pekka on porstuassaan järkeillyt ihan ymmärrettävästija varsin asiallisesti. Sovitaanko, että kirjilija, joka ensimmäisenä tuon termin valkoisesta roskaväestä toi julkiseen keskusteluun edustaa itse kyseistä kansanosaa. Perusteella, että hän tuntee sen, koska osaa sitä niin hyvin kuvailla.
VastaaPoistaArvelee Huru-ukko
Huomenta, Huru-ukko, ja kiitos kommentistasi.
VastaaPoistaJoo, sovitaan vaan. Luulen, ettei hän itsekään vastusta tätä luokittelua, koska tykkäähän hän moittia suomalaisiakin, eikä silti kiistä olevansa suomalainen.
En puutu aiheeseen sen enempää, mutta minusta kaikkien tulisi lukea kirjoja.
VastaaPoistaIltaa, Tom, ja kiitos kommentista. Samaa mieltä.
VastaaPoistaSorry, tämä tulee vähän myöhässä mutta kun kerran tätä haikailit, niin sieltähän se internetin paleoliittisista kerrostumista löytyy:
VastaaPoistaSivallus XIX
Vähän eri muodossa, mutta se on vähän vuosien varrella jalostunut ja tuo on se originaali.
Ja onhan olemassa kirjailijoita ja roskan kirjoittajia. Jälkimmäisten tuotoksia lukee kai sitten se roskaväki, väristä riippumatta. Itse yritän lukea kirjaa vähintään 50 sivua, ennen kuin heitän kirjan sen tylsyyden vuoksi roskiin. Valkoisen roskakirjailijan tuotoksia en edes avaa. Tuli kai ymmärrettyä kuvan henkilön tasollakin?
VastaaPoistaEikö se valkoinen roskaväki white crash, ole alunperin tullut jostain yhdysvaltain etelävaltioiden spurgu ja lorvijaporukasta lähinnä siitä valkoisesta sakista?
VastaaPoista-jpt-
Huomenta, Jaska, Veijo ja jpt, ja kiitos kommenteistanne.
VastaaPoistaJaska: Kiitoksia. Tuo selittääkin, miksi en löytänyt tekstiä selaamalla blogiasi läpi hakusanalla "keuhkokala".
Veijo: Minä tapaan taistella väkisin kirjan loppuun asti, jos olen sen aloittanutkin. Huono tapa, tiedän. Harvoin siinä yllättyy positiivisesti. Valkoiselta roskakirjailijijalta luin viitisentoista vuotta sitten yhden novellikokoelman, koska opiskelukaveri oli hänen niin innokas faninsa, mutta se ei vakuuttanut minua lukemaan enempää.
Jpt: Siitähän se tuli, vaikka nykyään se taitaa Amerikassa kattaa myös kaikenlaiset ns. punaniskat ja muut vasemmistoälymystön vastustamat alakulttuurit. Amerikkalaisessa kontekstissa voi ollakin merkityksellistä eritellä, että nämä ovat nimenomaan valkoisia, mutta suomalaisessa kontekstissa ei niinkään.
Mutta silti totta on, että historiallisesti katsoen meillä ei oikeistointellektuelleiksi itseään nimittäneitä juurikaan ole.Johtuuko tämä sitten siitä, että vasemmistolaisuus on katsottu historiankirjoituksessa poikkeukseksi.
VastaaPoistaIltaa, Anu, ja tervetuloa kommentoimaan.
VastaaPoistaLuulen, että kyse on itse asiassa siitä, että oikeistossa pidetään tärkeämpänä sitä, mitä sanotaan, kuin sitä, kuka sanoo. Niinpä oikeistolaiset eivät yleensä nimitä itseään miksikään tai muutenkaan jahtaa titteleitä.
Sekin selittää, miksi sanat "vasemmistointellektuelli" ja "oikeistopopulisti" ovat paljon yleisempiä kuin vastakohtansa. Tällaisia sanoja kun viljelevät lähinnä vasemmistolaiset.