Ihmettelin, että olinkohan ohittanut jonkin ikärajapyykin, vai olinko vain googletellut taas jotain epämääräistä, kun yhtäkkiä minulle ruvettiin mainostamaan "kypsiä kaunottaria":
Sitten muistin, että edellisen tekstini kuvitukseen olin etsinyt ihmisoikeuksiaan perääviä ISIS-morsiamia. En kyllä tiedä, miksi minulle tarjotaan kypsiä morsiamia, koska olinhan etsinyt nimenomaan raakoja morsiamia, kuten tällaisia:
Toisaalta kyllähän aika moni alkaa jo olla kypsä tuollaiseen touhuun, mikä näkyy mm. siinä, että Perussuomalaiset nousi eduskunnan toiseksi suurimmaksi puolueeksi siitä huolimatta, että sen kannatus käväisi välillä jossain RKP:n ja Vasemmistoliiton välissä ja kaikki ministerikokemusta saaneet korkean profiilin jäsenet päättivät jo pari vuotta sitten porukalla, että politiikka on jo ihan tylsää, mennään vain pois.
Heh, Sininen tulevaisuus. Nythän on niin, että Kokoomuksen vahvuus on loistava julkisuuskuva: vaikka äänestäjät eivät olisikaan samaa mieltä Kokoomuksen toteuttaman käytännön politiikan kanssa, he äänestävät sitä silti, koska kokoomuslaisia pidetään nuorekkaina, kauniina ja menestyvinä, ja ihmiset haluavat samaistua sellaiseen. Perussuomalaiset taas ajavat politiikkaa, jonka kanssa moni äänestäjä on samaa mieltä, mutta koska Persut on saatu profiloitua kaljanhuuruisiksi junteiksi, puoluetta äänestävät vain ne, jotka ovat valmiita hyväksymään huonon imagon hintana mieleisestään politiikasta.
Tässä tilanteessa Sinisten tavoitteena oli olla puolue, jossa yhdistyisi Kokoomuksen imago ja Persujen poliitiikka, mutta koska Siniset eivät tietenkään pystyneet olemaan kokoomuksempi kuin Kokoomus ja persumpi kuin Persut, todellisuudessa heidän markkinaraokseen jäi se äänestäjäsegmentti, joka kannattaa Kokoomuksen käytännön politiikkaa, mutta joka haluaa samaistua Persujen imagoon. Tuskin kovin monia yllättää, että sillä äänimäärällä ei eduskuntaan ollut asiaa.
Sori. Ei enempää politiikkaa. Kuten sanottua, se on jo ihan tylsää. Asiaan. Yksi Helsingin hyvistä puolista on Pasilan messukeskus. Vaikka tällaisen introvertin mettäpöyröön v-käyrä lähtee heti eksponentiaaliseen nousuun suuressa väkijoukossa vietetyn ajan funktiona, messuilla on kivaa, koska siellä tulee aina vastaan asioita, joiden olemassaolosta ei ole ennen tiennytkään. Kävin pitkästä aikaa messuilla pari viikkoa sitten. En tällä kertaa kirja-, vaan lapsimessuilla. Perhe meni edeltä jo aamulla, mutta koska olin päässyt töistä kotiin vasta aamuviideltä, seurasin äijäporukalla vasta iltapäivällä. Lapsiosasto jäi tietysti siinä seurassa vähemmälle huomiolle, mutta kyllä siellä katseltavaa silti riitti.
Tuollaisia ostoksia tarttui mukaan. Katsotaanpas:
- Säilöttyä kilohailia, 9 purkkia 20 €:lla. Monenmoista kalaruokaa olen syönyt, mutta en kilohailia. Oikein hyvää leivän päällä.
- Savustettua hirvimakkaraa. Vielä parempaa leivän päällä. Sen kanssa vain kävi huonosti: niistä lähti niin vahva koko kämppään leviävä savunhaju, että emäntä vaati niitä säilytettäväksi ilmatiiviisti. Homeeseenhan ne menivät, ennen kuin ehdin syödä puoliakaan.
- Metrilakua, kaikkien messujen vakiotuliaista.
- Kuvaan jäi ottamatta mukaan puolalaisten veljesten myymä englantilainen toffee. Viiden sentin levyisiä kuutioita monta eri makua. Olivat hyviä, mutta tuli niille hintaakin; kymmenisen palaa maksoi melkein pari kymppiä.
- Dynamite warrior, thaimaalainen toimintaelokuva. Takakannessa sitä kuvaillaan näin:
Tapahtumat sijoittuvat 1920-luvun Thaimaan maaseudulle, missä kostonhimoinen Zieng taistelee jokaista vastaantulijaa vastaan toivoen, että tämä olisi hänen etsimänsä murhaaja. Murskaavat iskut ja räjähteet hallitseva mies kiitää vailla pelkoa taistelusta toiseen.Ei tuollainen voi olla huono edes teoriassa. Lisäksi tällä on sivistävä funktio, koska en ole aiemmin saanut tilaisuutta tutustua thaimaalaiseen elokuvataiteeseen.
- Men In Black -animaatiosarja. Kaikki tuntevat ne Will Smithin tähdittämät elokuvat, mutta harvempi tietää, että niiden pohjalta tehtiin 90-luvulla piirrossarjakin. Tässä on sen seitsemän ensimmäistä jaksoa. Kun ei maksanut kuin kaksi euroa, ostin katsoakseni, onko se vielä niin räävittömän hauska kuin silloin teininä katsoessani.
- Tietokirjallisuutta: Stefan Forss: Tali-Ihantala 1944, elokuva ja historia.
- Laura Kolbe & Samu Nyström: Helsinki 1918, pääkaupunki ja sota.
- Jarkko Kemppi: Isänmaan puolesta, jääkäriliikkeen ja jääkärien historia.
Kirjojen nimet kertovatkin sisällöstä kaiken oleellisen. Ei sillä, että olisin niin fanaattinen lahtari, että lukisin tällaisia kirjoja pääasialliseksi viihteekseni, mutta minulla on työn alla eräs aihepiiriin liittyvä akateeminen projekti, joka vaatii laajaa taustaperehtymistä. Kirjojen myyjää täytyy kyllä kehua. Aina, kun vilkaisinkaan jotain kirjaa myyntipöydällä, alkoi myyntipuhe: "Tuon saat vitosella. Tuossa on lapussa 15 €, mutta saat kympillä. Tuosta pitää saada kymppi, kun se on viimeinen kappale." Ja mukaan asiantunteva selostus kunkin kirjan sisällöstä. Tykkäsin, ja hän sai myytyä minulle tuollaisen läjän, vaikka tarkoitus oli ostaa korkeintaan yksi. Hintaakin tuli alle puolet siitä, mitä noista olisi pitänyt maksaa missä tahansa nettikaupassa.
- Lopuksi seurapeli, Cards Against Humanity. Tämä on ollut kauan hankintalistalla, mutta sitä on vaikea löytää Suomesta. Peli toimii niin, että jokaiselle jaetaan muutama valkoinen vastauskortti. Vedetään esiin musta kysymyskortti, ja jokainen pelaaja antaa omista korteistaan kysymykseen parhaiten sopivan vastauksen. Jokainen on vuorollaan tuomari, joka valitsee parhaan vastauksen, ja sen antaja saa pisteen.
Sellaista. Parasta messuilla ei kuitenkaan ole tavaran ostaminen, vaan ihmisten ja asioiden havainnointi. Tuli puheeksi, että on aika alhainen temppu, kuinka myyntityössä käytetään asiakaspalvelijoina kauniita nuoria naisia. Sellainen ihminen on luonnostaan tehokkain mahdollinen suostuttelija ainakin miesasiakkaille, minkä lisäksi joku saattaa innostua tuhlaamaan ihan vain osoittaakseen, että on millä mällätä eikä meidän suvussa ole ollut muutenkaan tapana nuukailla, reh reh.
Tämä ei päde vain messu- ja torimyyjiin, vaan kaupan alaan kokonaisuutena. Myös apteekkeihin, mitä olen aina ihmetellyt. Apteekin kassalla kun kommunikointi viehättävän asiakaspalvelijan kanssa on yleensä muotoa "tässä tämä peräpukamavoiteeni ja jalkasienilääkkeeni, ja... joo, minäpä tästä jatkan matkaa vähin äänin". Harva ajattelee siinä vaiheessa, että "otanpa tuosta vielä tuota extravahvaa kaljuuntumisenestolääkettä, ihan vain koska se on kallista ja muutenkin hiustenlähtö johtuu testosteronista, joten se jos mikä on varma alfakarjun merkki ja naisten mieleen".
(Aiemmin mainittu kirjakauppias oli vanha mies, eli ei liity tähän ilmiöön.)
Messuilla oli maatalouspuoli, jossa oli esittelyssä alpakoita ja ties mitä muita karjaeläimiä. Isossa aitauksessa esiteltiin lammaspaimenkoiraa, josta juontaja kertoi, että se tuntee neljä eri komentoa, joista se tietää, mihin suuntaan lampaita pitää ohjata. Ensimmäinen ajatus minulla, kuten varmaan hyvin monella muullakin katsojalla, oli, että onpas se koira fiksu eläin.
Tarkemmin ajatellen, se todella fiksu eläin tässä kuviossa on ihminen. Koirahan vain tekee, mitä sille on opetettu, mutta mietin sitä kivikautista keskustelua, jonka seurauksena lammaspaimenkoiria on ylipäänsä olemassa.
1: Lampaanliha on hyvää ja ravitsevaa, mutta lampaita on niin hankala löytää ja saada kiinni.
2: Ehkä meidän pitäisi napata lammaslauma elävänä ja pitää se heimon mukana, niin siitä saataisiin lihaa aina tarvittaessa.
1: Hyvä idea, mutta miten estämme niitä karkaamasta?
2: No, öö... Sudet ovat nopeampia kuin lampaat. Otetaan tuosta heimon liepeillä roikkuvasta susilaumasta muutama ja opetetaan ne pitämään lampaat kurissa. Opetetaan niille vaikka joitain komentoja, että ne tietävät, mitä me haluamme niiden tekevän.
1: Tuossa vain on se pieni aukko, että sudet syövät lampaita.
2: Jaa, joo... No, otetaan laumasta muutama sellainen yksilö, joita lampaansyönti kiinnostaa vähiten, ja tapetaan loput. Sitten tehdään niiden pennuista uusi susilauma ja tehdään sama uudestaan niin kauan, että niitä ei enää kiinnosta lampaansyönti ollenkaan.
1: Jumankauta, jätkä on nero.
Kolmas havainto tuli lemmikkipuolelta. Fretit ovat aivan mahtavia otuksia. En ollut ennen nähnyt sellaista livenä, mutta kävi ilmi, että ne ovat mahdottoman söpöjä luikeroita, minkä lisäksi niillä on oikea asenne. Kouluttaja yritti esitellä fretin ketteryyttä ohjastamalla sitä talutusnuorassa pikku esteradan läpi, mutta otus vain makasi lötkönä maassa ja lähinnä raahautui radan läpi.
En jaksaisi minäkään. Paha haju niistä lähtee, mutta niinhän lähtee minustakin.
Siniset ehkä yritti nuolla liikaa poliittisia vastustajiaan, mutta eiväthän nämä rupea äänestämään heitä, joten huono taktiikka oli.
VastaaPoistaEt sinä ole niin hyvä lahtari kuin minä. Itse olen sentään arvostellut nettisivuilleni IKL:n vuoden 1932 puolueohjelman.
"todellisuudessa heidän markkinaraokseen jäi se äänestäjäsegmentti, joka kannattaa Kokoomuksen käytännön politiikkaa, mutta joka haluaa samaistua Persujen imagoon"
VastaaPoistaHarvoin saa lukea lausetta, joka tyhjentää pajatson yhtä perusteellisesti kuin tuo. Olin pohtinut sinisten tilannetta jonkin verran vaan eipä tämä itsestäänselvyys vain ollut aiemmin valjennut.
Tere Pekka. Joko olet saanut paljonkin lapsille suunnattuja tarjouksia, kun lapsimessuilla kävit? Utelee Huru-ukko
VastaaPoistaHuomenta, Tom, Jaska ja Huru-ukko, ja kiitos kommenteistanne.
VastaaPoistaJoo, poliittisten vastustajien nuoleskelu ei ole toimiva taktiikka, koska vastapuolelta saatu hyväksyntä ei kuitenkaan vaalipäivänä muutu vastapuolelta saaduiksi ääniksi.
Se ei kuitenkaan ollut sinisten suurin virhe, vaan vielä pahempi erehdys oli tunkeutua suurten, vakiintuneiden puolueiden markkinoille ja yrittää kosiskella niiden äänestäjiä vetoamalla siihen, että "olemme kuin nuo, mutta light-versio".
Kunnia toki sille, jolle kunnia kuuluu, ja onhan sinisten loikan ansiota, että emme ole joutuneet kärsimään punaviherhallituksesta viimeisiä kahta vuotta. Siitä huolimatta Siniset ovat se Persujen osasto, jonka mielestä hallitusohjelman noudattaminen niiden asioiden suhteen, joiden takia Persuja ylipäänsä äänestettiin, ei ollut tarpeellista. Miksi siis heitä äänestäisivät sen paremmin Persujen vastustajat kuin kannattajatkaan?
Nyt on mainoksissa ollut taas Fitnesstukkua. Viikonloppuna oli niillä alennuskampanja, joten tuli seikkailtua niiden sivuilla. Saa nähdä, vaikuttaako tämän kirjoituksen julkaisu otsikkoineen mainoksiin.
Jos Thaikkujen elokuvataide kiinnostaa suosittelen elokuvaa Bang Rajan.
VastaaPoistaJuoneltaan se on vähän kuin Shakespearen laatima puhelinluettelo. Väkeä ihan helevetisti ja lopussa kaikki kuolee. Sisätää norsulla ja vesipuhvelilla ratsastusta ja heinäseipään mittaisella miekalla huitomista. Raatoja ja rakkautta.
Pyssymies
Itsellenikin pukkaa tuontapaista mainosta. Juuri äsken (klo 19.45) tipahti tällainen:
VastaaPoistahttps://startfi.adxpartner.com/landing/sl431?clickId=264425e9-4a6a-4aa2-bcf3-88f360e2e5c6&tracker=SGM_Pro&publisher=2508&subPublisher=2074211&hit_id=264425e9-4a6a-4aa2-bcf3-88f360e2e5c6&tp_redirect_id=264425e9-4a6a-4aa2-bcf3-88f360e2e5c6
Chrome lykkää näitä siis näyttöni oikeaan alakulmaan. Näistä ei ole itselleni enempää hyötyä kuin toisista, joissa kehotetaan rikastumaan öljyllä/bitcoineilla/jollakin.
Fitnesstukku sen sijaan ei lähetä minulle tällaisia, vaan mainostaa suoraan kännykkääni uusista tarjouskampanjoista.
Miksipä ei, onhan päälläni nytkin tilausbonuksena saatu Fitnesstukku-t-paita, joka alkaa olla jo puhki kulunut. Kohta on otettava paketista uusi ja käyttämätön.
Onko näiden massamainostajien ansaintalogiikka siis konekivääriajattelua, eli kun tarpeeksi paljon ammutaan, johonkin osutaan pakostakin?
Vai ajattelevatko he kuin se lohenpyytäjä, jona mielestä saalis on niin arvokas, että sitä kannattaa pyytää vaikkei saisikaan?
Jälkimmäiseen ajatteluun voisin todeta, että miksipä ei noin yleisesti ottaen, mutta jos lähtee pyytämään lohta pilkkimällä suorimmestä on lähtökohtaisesti selvää, ettei saalista voi saada edes teoreettisesti.
Liekö se lohi silti silloinkin niin arvokas, että sitä kannattaa pyytää kuvatuin ehdoin?
Huomenta, Pyssymies ja Qroquius, ja kiitoksia kommenteista.
VastaaPoistaTrailerin perusteella tuo Bang Rajan näyttää aika legendaariselta. Pitääkin varmaan katsoa. Aasiasta tulee yllättävän paljon hyviä historiallisia sotaspektaakkeleja.
Ärsyttää, kun Fitnesstukusta ei enää saa kaupan päälle mainospaitoja ilmaiseksi. Itsellänikin niitä on hyvä läjä, mutta alkavat olla jo aika kulahtaneita. Pitää kai kohta ruveta maksamaan niistä.
Taitaa mennä konekiväärilogiikan puolelle. Lähinnä itseäni kiinnostaisi, paljonkohan firmat maksavat mainospaikoista bannerifirmoille. Siinä vasta kovaa kilpailua luulisi olevan. Meinaan vain, että jos googlettelen vaikka kirjaostoksia, on firmojen kannalta melkoinen merkitys, mainostetaanko minulle seuraavan viikon ajan Adlibristä vai Suomalaista kirjakauppaa.
Tämähän on mainio blogi. Asiaa (ja asian vierestä) laidasta laitaan. Otetaan seurantaan.
VastaaPoista