torstai 12. lokakuuta 2017

Apua, kulttuurini on varastettu

Usein saamme kuulla, että "suomalaiset" eivät ole mikään todellinen, geneettisesti määriteltävissä oleva kansa. Länsi- ja itäsuomalaiset eroavat toisistaan enemmän kuin englantilaiset ja saksalaiset. Tällehän on historiallinen syy: ruotsalaiset valloittajat eivät viitsineet aikoinaan eritellä heimoja toisistaan, vaan kaikki vastaan tulleet ruotsia osaamattomat barbaarit olivat heille samaa massaa, ja Suomen alueeksi määrittyi ajan mittaan se, minkä ruotsalaiset saivat venäläisiltä itselleen napattua. Niinpä vielä nykyäänkin hämäläiset ja savolaiset lasketaan suomalaisiksi, mutta vaikkapa lyydejä ja vepsäläisiä ei.

Mutta siis, koska Suomessa on useita kotoperäisiä etnisiä ryhmiä, looginen seuraus on, että moni suomalainen kuuluu etniseen vähemmistöön. Kuten minä itsekin eteläpohjalaisena. Koska Suomessa ei tilastoida ihmisiä heimojen mukaan, voimme vain arvailla pohjalaisten todellista määrää, mutta yritetään kumminkin. Etelä-Pohjanmaan maakunnassa asuu 191 232 ihmistä ja Pohjanmaan maakunnassa 180 682, eli yhteensä 371 914. Paljon sieltä on muuttanut porukkaa muualle, mutta sinnekin muutetaan, joten oletetaan nyt, että tuo on edes suuruusluokaltaan lähellä pohjalaisten kokonaismäärää Suomen alueella.

Osuudeksi saadaan 6,75 % Suomen koko väestöstä, mikä on esimerkiksi sama kuin suomenkielisten osuus Ruotsissa ja vähän vähemmän kuin muslimien osuus Ranskassa.

Koska luvussa on mukana myös huomattava määrä ruotsalaisten kolonistien jälkeläisiä, huomaamme, että sen lisäksi, että kuulun etniseen vähemmistöön, kuulun myös alkuperäiskansaan.

Matematiikan vastapainoksi olen luvannut vähäpukeisia naisia.

Pohjalaisille leimallisia kulttuuri-ilmiöitä ovat esimerkiksi:

1) Kommunistien ammuskelu,
2) Punaharmaat salmiakkikuvioiset villapaidat, jotka Jussi-paitoina tunnetaan,
3) Puukkojen kanssa riehuminen.

Tajusin tässä hiljattain, että minun pitäisi olla kovasti järkyttynyt ja vihainen. Ehkä myös täynnä turhautunutta, itkunsekaista raivoa. Identiteetilleni tärkeää kulttuuriani nimittäin hyväksikäytetään ja ryöstetään jatkuvasti kaikenmoisten ulkomaanelävien toimesta.

Olen joskus maininnut pitäväni Talvisota-elokuvasta, joka kertoo kauhavalaisen jalkaväkijoukkueen yrityksistä hillitä Neuvostoliiton invaasiota Taipaleenjoella. Vaikka näyttelijöiden puhuma murre kuulostaakin uskottavalta, tarkempi tarkastelu paljastaa, että sen paremmin elokuvan ohjaaja kuin monet keskeiset näyttelijätkään eivät ole Kauhavalta tai muualtakaan päin Pohjanmaata kotoisin, vaan helsinkiläiset ja espoolaiset ovat elokuvan myötä tehneet härskisti rahaa esittämällä muka-pohjalaisia ammuskelemassa kommunisteja.

Järkyttävää.

Pohjalaiset Duudsonit ja Lauri Tähkä ovat viimeisen noin kymmenen vuoden aikana tuoneet Jussi-paitojen salmiakkikuvion populaarikulttuuriin, minkä seurauksena sitä näkee muuallakin ja muidenkin kuin pohjalaisten päällä. Asia on edennyt jopa niin pitkälle, että näin kerran Jussi-paidan Helsingissä mustaihoisella tyypillä, eikä kukaan häntä estänyt. Vaate- ja muut firmat ovat lanseeranneet monenmoisia tuotteita monenmoisilla etäisesti Jussi-paitaa muistuttavilla salmiakkikuoseilla, eikä sillä edes ole väliä, ovatko kyseiset firmat pohjalaisia, koska globaalilla kapitalismilla ei ole isänmaata.

Hirvittävää.

Viimeinen niitti tuli, kun pari viikkoa sitten alahärmäläisellä yläasteella löydettiin puukko oppilaalta, joka sattui olemaan turvapaikanhakija. Kyseisessä koulussa on viime aikoina ollut väkivaltatilanteita kotoperäisten oppilaiden ja turvapaikanhakijaoppilaiden välillä, mikä sinänsä on ainakin poliisin mielestä oikein hyvä asia, koska kuulemma oppi tekee hyvää terroristillekin. Sen sijaan se, että Pohjanmaalle eksyneet ulkomaalaiset kopioivat pohjalaisia tapoja puukonheiluttelun suhteen, ei ole.

Eikö mikään ole enää pyhää?


Ylläkäsitellyt asiat tunnetaan nimellä "kulttuurinen appropriaatio". Se on sitä, että joku käyttää tai hyödyntää muiden kuin oman kulttuurinsa tuotteita ja ilmiöitä, tai millään lailla osoittaa mielenkiintoa niitä kohtaan. Tällainen touhu on tietenkin erittäin väärin ja tuomittavaa. Erityisesti enemmistön edustajat eivät saa tehdä sitä vähemmistökansoille, koska silloin he veisivät vähemmistöiltä senkin vähän, millä vähemmistöt vielä voivat ylpeillä ja erottua enemmistöstä. Toisaalta vähemmistöjenkään edustajilta ei katsota hyvällä enemmistökulttuurin omimista, koska sellainenhan on selän kääntämistä omalle perinnölle ja ties mitä muuta valkoisen ylivallan edesauttamista.

Tässä vaiheessahan joku järkevä ihminen saattaisi huomauttaa, että kannattaisi olla ennemminkin vain ylpeä, jos oma kulttuuri on niin mielenkiintoinen, että ihmiset ulkomaita myöten tulevat ja toteavat, että "hei, minäkin haluan kokeilla". Se, että joku toiseen kulttuuriin kuuluva yrittää kopioida asioita, ei mitenkään estä kulttuurin syntyperäisiä edustajia toteuttamasta kulttuuriaan tai vie sitä heiltä pois. Tietysti jos matkiminen on tökeröä tai noloa, siitä on asiallista huomauttaa, mutta suurempi paha olisi kumminkin, jos koko kulttuuri unohtuisi ja kuolisi sukupuuttoon.

Sitten taas jonkinlainen muu kuin järkevä taho saattaisi huomauttaa, että:
Kuvittelisimme vuonna 2017 olevan jo selvää, ettei alkuperäiskansakulttuurin hyväksikäyttö ja eksotisoiminen ole hyväksyttävää. Paheksumme syvästi vastuuttomuuttanne, erityisesti sillä missipiireissä kulttuurinen appropriaatio on jo useaan kertaan käyty keskustelu. Montako kertaa näistä itsestäänselvyyksistä on huomautettava, että viesti menee perille? Ilmeisesti ainakin vielä kerran.
Noin on sanonut Suomen Saamelaisnuoret ry. Pari vuotta sitten järjestö sai paljon tukea ärähdettyään siitä, kun joku bimbo meni missikisoihin kekkaloimaan pilailukaupasta ostetussa saamelaispuvussa, ja ilmeisesti mopo lähti siitä vähän keulimaan, koska nyt järjestö katsoi asiakseen lähettää yllälainatun kannanoton Miss Helsinki -kisan järjestäjille kuvasarjasta, jossa finalistit poseeraavat Amerikan alkuperäiskansojen sulkapäähineitä muistuttavat viritykset päässään, esim.:

Oma suosikkini voittajaksi.

Ensimmäisenä tietysti tulee mieleen kysyä, että vaikka intiaanipäähineiden matkiminen todettaisiinkin mauttomaksi ja loukkaavaksi, mitä se Saamelaisnuorille kuuluu? Katsotaanpa heidän kotisivujaan. Siellähän todetaankin näköjään, että:
Saamelaiset ovat Euroopan Unionin alueella asuva ainoa alkuperäiskansaksi tunnustettu kansa.
Ai jaa. Mielestäni jo tekstin alussa todistin, ettei asia ihan noin ole. Tai no, tarkkaan ottaen tuossahan ei sanota, että ainoa alkuperäiskansa, vaan ainoa sellaiseksi virallisesti määritelty. Oli miten oli, tästä loogisesti seuraa kysymys, että mistähän eurooppalaiset sitten ovat tulleet? Avaruudestako? Tietääkseni joissain uusnatsipiireissä kyllä uskotaan ihan vakavissaan, että valkoihoiset ovat tulleet avaruudesta eivätkä siten ole mitään sukua muunvärisille ihmisille, mutta tuskin tuossa ihan sitäkään haetaan, ottaen huomioon, että järjestön puheenjohtaja itsekin on vihreäsilmäinen blondi.

Eurooppalaiset ovat Euroopan alkuperäiskansoja. Kuvittelisin vuonna 2017 olevan jo selvää, ettei tällaisia itsestäänselvyyksiä tarvitsisi enää erikseen sanoa, mutta ilmeisesti ainakin vielä kerran tarvitsee.

Tietysti kuulostaahan "Euroopan ainoa alkuperäiskansa" paremmalta kuin "yksi Euroopan kymmenistä vähemmistökansoista", vaikka ihan jo Brittein saariltakin löytyy useampi porukka, joka saattaisi olla määritelmästä eri mieltä, mutta ei nyt takerruta siihen sen enempää. SSN:n kannanotossa oli siis kyse ihan vaan solidaarisuudesta yhdeltä alkuperäiskansalta toiselle.

Mitäs mieltä Miss Helsinki -kisan puuhahenkilö Martina Aitolehti on asiasta?
”(nauraa) Ei voi olla totta, tämä meni ihan naurettavaksi.”
Kerrankin voin olla Martinan kanssa samaa mieltä. Kun SSN meni kommentoimaan missikisan kuvia Instagrammissa, järjestäjien vastaus oli blokata SSN ja poistaa viestit. Yleensä vastustan ankarasti blokkailua ja deletointia, koska eriävien mielipiteiden hiljentäminen vain tyhmentää, mutta se on ihan ymmärrettävää silloin, kun joku tulee räpättämään jostain niinkin älyttömästä kuin kulttuurinen appropriaatio.

Toivon saamelaisille pelkkää hyvää. Toivon heille mahdollisimman laajaa itsemääräämisoikeutta sekä vahvoja tulevia sukupolvia, jotka tahtovat pitää kulttuurinsa elossa. Siksi minua surettaakin, että saamelaisnuorten etujärjestö näyttää haluavan profiloitua kaikenlaisia intersektionalistisen feminismin aivopieruja nieleväksi ja sylkeväksi uhriutujaporukaksi.


Mitä Saamelaisnuorten sitten pitäisi tehdä? Mitä pitäisi tehdä kenenkään, joka on huolissaan oman kulttuurinsa elinvoimasta, jatkuvuudesta, mediarepresentaatiosta, julkisuuskuvasta tai asemasta valtavirtaisuuksien puristuksessa?

Keskittykää kehittämään ja vaalimaan omaa kulttuurianne. Luokaa sitä lisää taiteen kautta. Pitäkää se arkielämässänne jatkuvasti läsnä esim. vaatetuksessa ja puheenparressa. Ennen kaikkea opettakaa seuraavatkin sukupolvet arvostamaan sitä.

Antakaa muiden tehdä keskenään mitä huvittaa. Jos joku vilpittömästi innostuu kulttuuristanne ja haluaa kopioida siitä jotain, olkaa iloisia ja auttakaa. Se parantaa kulttuurinne asemaa, ei heikennä sitä. Jos joku matkii kulttuurianne typerällä tavalla ja typeristä syistä, antaa matkia. Ei sekään ole teiltä pois. Jos joku pilkkaa, antaa pilkata. Koirat haukkuvat ja karavaani kulkee.

Älkää kieltäkö muita leikkimästä teidän palikoillanne, vaan rakentakaa niillä itse.

13 kommenttia:

  1. Hienosti puhuttu.

    Mitä tulee Suomen alkuperäiskansoihin, niin näihin tosiaan kuuluvat paitsi saamelaiset, niin myös etniset suomalaiset. Etniset suomalaiset ovat ainakin varsin suuressa määrin entisten Etelä-Suomen saamenpuhujien jälkeläisiä. Ja etelän alkuperäiset saamenkieliset olivat alueen entisten muiden kielten puhujien jälkeläisiä. Molemmissa tapauksissa kysymys oli siitä, että porukat vaihtoivat puhumansa kielen toiseen. Nykyiset saamenpuhujat ovat taas Pohjois-Suomeen muinoin muuttaneiden ihmisten, jotka erosivat geneettisesti jossain määrin etelän asukkaista, jälkeläisiä. Lapissa on puhuttu saamea vasta jonkin verran yli tuhannen vuoden ajan. Eli sielläkin oli silloin tapahtunut kielenvaihto.

    Saamen kieli saapui Suomenniemelle ensin, mutta ennen sitä täällä oli puhuttu muita kieliä jo tuhansien vuosien ajan. Lounais-Suomessa oli esi-suomenkielistä asutusta jo 2500 vuotta sitten. Sillä alueella ei välttämättä ole koskaan puhuttu saamea. Kun suomen kielen esimuoto alkoi levitä lännestä itään, niin saamen kielten esimuoto alkoi levitä Lappiin. Myöhemmin suomen kieli tuli Suomenniemelle uudestaan vielä Karjalan kautta, ja tämä kielimuoto työnsi länsimurteita jonkin verran takaisin päin.

    Etnisissä suomalaisissa on vielä melko paljon jääkauden jälkeen alueelle saapuneiden alkuasuttajien geenejä.

    VastaaPoista
  2. Kun katsoo mm. tätä Pekan mainitsemaa esimerkkiä (monen muun muassa) tulee väkisinkin mieleen ajatus että menossa on kilpailu siitä, kuka keksii taas uuden asian loukkaantua & puolestaloukkaantua. Kai se kannattaa, sillä oikein kovaääniset loukkaantujat varmistavat helposti itselleen elannon. Ovatkohan nämä kyseiset saamelaisloukkaantujat muuten niitä ns. citysaamelaisia vai lienevätkö ihan siellä pohjoisessa asustavia saamelaisia?

    VastaaPoista
  3. Hienoa et joku ottaa tähän tällä tavalla kantaa! Kulttuurinen ''omiminen'' on hieno asia. Olisiko meillä muuten rokkenrollia ym mukavaa? Ja sekin upeeta et itämaisemmat kansat ottaneet tiettyjä juttuja länsimaista omiksi ja sekottaneet siitä oman juttunsa unohtamatta mistä se on peräisin. Ja sit tälläinen pinnallinen omiminen ei per se tarkota mitään vallankäyttöä, vaan voi olla jopa sivistävää, tai vähintään kivaa! Pääsee hetkeksi olemaan joku muu, tai kokeilemaan uusia juttuja. Vain matkustamalla pääsee lähemmäksi, mutta kaikilla ei ole aina varaa tai aikaa siihen. Surullista että kaikki tämä nähdään jonain vallankäyttömekanismin kautta ja jonain perverttisenä imperialismina. Todella yksinkertainen ja tyhmä lähtökohta.

    VastaaPoista
  4. Lappi: Suomen häpeäpilkku

    https://www.youtube.com/watch?v=A2DuHyycsL0&feature=youtu.be&t=267

    VastaaPoista
  5. Ehdotan että kaikki "kulttuurillisesta omimisesta" loukkaantuvat alkuperäiskansojen omistajat luopuisivat kaikista niistä asioista, jotka he ovat omineet länsimaisesta kulttuurista. Kuten esimerkiksi kehittyneestä teknologiasta.
    Lisäksi totean, että minäkin vastustan kulttuurillista omimista, jos se tapahtuu kohti huonompaa kulttuuria. Sitä vastoin minusta on hienoa, jos sivistyneempi kulttuuri omitaan sivistymättömään kulttuuriin. Kulttuurirasismi on tie kohti menestyvää yhteiskuntaa.

    VastaaPoista
  6. Tohtori Kemppinen on tämän kirjoituksen mukaan sitä mieltä, että mitään kieltoa ei ole, eikä voikaan olla. Poikkeukset ovat erilaiset virka-asut, joiden kantajat on tunnistettava väkivaltakoneiston osaksi.

    Saamelaisten et al. ongelma on, että mitään keskustelua ei voi syntyä koska rasismi ja kolonialismi, Lokka ja Porttipahta sekä Algemeinegewittungzeit. Meillä oli laitoksella pitkäaikainen saamelaisopiskelija, joka käytti kaikissa mahdollisissa tilanteissa saamelaiskulttuurikorttia. Ei sitä oikein jaksettu, mutta pakko oli.

    VastaaPoista
  7. Saatanpa nyt muistaa väärinkin, mutta ainakaan itselleni ei ole tullut vastaan mitään sellaista, uskottavalta vaikuttavaa tutkimusta, jossa esim. han-suomalaisten ja alkuperäiskansaksi luokiteltujen saamelaisten välillä olisi löydetty mitään merkityksellisiä geneettisiä tms. eroja. Sen sijaan saattaisi olla mielekkäämpää todeta tosiasiana niin suomalaisten kuin saamelaistenkin kuuluminen samaan suomalais-ugrilaiseen kategoriaan (josta btw. ei ole pitkäkään matka siihen johtopäätökseen, että ergo; myös suomalaiset ovat alkuperäiskansa, vaikkakin kaikitenkin ainoa sellainen maailmassa, joka on kyennyt rakentamaan korkean teknologian yhteiskunnan).

    No, toivon tosiaan että kirjoituksessa mainitussa "caustissa" ovat olleet aloitteellisia lähinnä nuo kauas kotikonnuiltaan (valtakulttuuria omimaan?) vaeltaneet "citysaamelaiset". Mitä nyt heikäläisiä olen joskus pohjoisessa käydessäni tullut tavanneeksi, niin eivätpä nuo järin sanottavasti muista Lapin-junteista ole tavoiltaan ja olemukseltaan poikenneet. Ja pariin etelämmäksi kulkeutuneeseen saamelaiseenkin on tullut nykyisellä asuinpaikkakunnalla tutustuttua, ihan asiallisia ja täysijärkisiä henkilöitä, jotka eivät ainakaan tiettääkseni ole uhrikortilla pelanneet, vaan aivan normisuomalaisen vaikutelman antaneet kaikin puolin.

    -J.Edgar-

    VastaaPoista
  8. Ei mahtunut tulla aiemmat kommenttini perille asti. Halusin vain esittää ajatuksen, että kuka tai mikä taho puolestaloukkaantuisi valkoisen miehen rap-musiikista. Nouseeko käsiä..., meteliä..? Miksi ei?

    Dr Outhouse

    VastaaPoista
  9. Jos en ole väärin ajatellut, niin oletan, että saamelaisissa on hiukan enemmän mongolidista vaikutusta kuin etnisissä suomalaisissa. Lisäksi kuulemma katsotaan, että Pyreneiden niemimaalta asti olevia perimänpalasia on ainakin heidän äitilinjoissaan. Mutta en minäkään aivan varmasti tiedä, missä määrin kokonaisuutena saamelaisten geenistö eroaa etnisistä suomalaisista.

    VastaaPoista
  10. Huomenta, Tom, Ykä, Jesse, Korppi, Jaska, Cheek, J.Edgar sekä Tohtori Ulkohuussi, ja kiitoksia kommenteistanne.

    Tom: Kiitoksia tieteellisestä näkökulmastasi. Se on jännä, kuinka kansat ovat joko tarkasti määriteltyjä ja ikuisesti muuttumattomia, tai sitten täysin keksittyä fiktiota, riippuen vain siitä, kummalla tavalla pystyy paremmin kiusaamaan suomalaisia. Kaikille, jotka pitävät suomalaisten geneettistä alkuperää jonkinlaisena argumenttina kansallismielisyyttä vastaan, voi todeta, että sen suhteen merkitystä ei ole muinaishistorialla, vaan sillä, että suomalaiset ovat mielekäs etninen ryhmä juuri nyt.

    Ykä: Ainakin SSN:n puheenjohtaja näyttää asuvan Helsingissä ja opiskelevan ruotsinkielisessä opistossa. Lieneeköhän saanut sieltä vinkkejä vähemmistöjen uhriutumiseen.

    Jesse: Joo, nämä tyypit usein ajattelevat, että kulttuuria on vain jotkut hienot vaatteet, eivätkä tajua, kuinka kaikenkattava kulttuurin käsite onkaan. Ilman kulttuurilainausta suomalaisten pääelinkeino olisi vieläkin porojen juokseminen kiinni alasti hangessa.

    Korppi: Hahhah.

    Jaska: Joo, siitä voidaan aina väitellä, kuuluvatko elämänlaatua konkreettisesti parantavat innovaatiot kielletyn kulttuurin piiriin, mutta vähän luulen, että kovin moni saamelaisnuoristakaan ei asu kodassa, ainakaan ympärivuotisesti. Enkä minä heitä siitä moiti.

    Cheek: Kieltoahan ei ole, erivahvuisia pyyntöjä vain. Aivan varmasti nuo ovat tutkineet, onko mahdollista haastaa kulttuurivarkaat oikeuteen, ja kun ovat tajunneet, ettei ole, ovat valinneet julkisen loukkaantumisen linjan. Monen ryhmän uhriutujia tulee silloin tällöin tuttavapiiriin, ja itse tykkään olla kaikkiin suuntiin poliittisesti epäkorrekti, jolloin ne toteavat, etten ole otollista kohdeyleisöä.

    Edgar: Jos saamelaiset haluavat määritellä itsensä omaksi erilliseksi ryhmäkseen ja pitävät mielekkäänä jaotella Suomen asukkaat saamelaisiin ja ei-saamelaisiin, siitä vaan. Sitten on kyllä turha tulla väittämään vastaan, jos minäkin jaottelen ihmiset pohjalaisiin ja ei-pohjalaisiin, jossa jälkimmäiseen enemmistöön kuuluvat saamelaisetkin. Uskon kyllä, että nämä uhriutujat ovat saamelaisista vain pieni murto-osa, mutta on huolestuttavaa, että heidän virallinen nuorisojärjestönsä kuuluu uhriutujiin.

    Outhouse: Minä en ainakaan mitään deletoinut, mutta blogger tunnetusti välillä pätkii. Tuo on kyllä hyvä kysymys. Tuon luulisi olevan heti ensimmäinen asia, mistä meteli nostetaan. Se kun ei edes ole mikään pikkujuttu, vaan niissä piireissä liikkuu kunnolla rahaakin. Luullakseni kyse on vain siitä, että valkoinen rap ehti jo vakiintua valtavirtaan ennen kuin koko kulttuurivarkauden käsite keksittiin.

    VastaaPoista
  11. "Se on jännä, kuinka kansat ovat joko tarkasti määriteltyjä ja ikuisesti muuttumattomia, tai sitten täysin keksittyä fiktiota, riippuen vain siitä, kummalla tavalla pystyy paremmin kiusaamaan suomalaisia. Kaikille, jotka pitävät suomalaisten geneettistä alkuperää jonkinlaisena argumenttina kansallismielisyyttä vastaan, voi todeta, että sen suhteen merkitystä ei ole muinaishistorialla, vaan sillä, että suomalaiset ovat mielekäs etninen ryhmä juuri nyt."

    Ugh, veli todisti sen viisaasti. Elikkä siinäpä se. Kaikkihan tässä ihmisen maailmassa on lopulta tavalla tai toisella "keinotekoista", mutta mitäpä sitten? Totta se on, jos se toimii ja tuottaa mielekkäitä tuloksia, vai miten se pragmatismin perusaksiooma nyt menikään.

    Tuosta uhriutumisesta vielä toteaisin, että osa unelmajengistä saattaa olla toki asian suhteen ihan tosissaankin (jolloin asiaa voitaneen tulkita jotensakin hieman lapselliseksi tai muutoin hysteeriseksi jämähtäneen maailmankuvan pohjalta), mutta "follow the money" lienee tässäkin aika pätevä ohjenuora. Siis, jos uhrikortilla voi saada erilaisia taloudellisia ym. etuisuuksia sun muuta "positiivista erityiskohtelua", niin mikäpäs jottei? Onhan maailmassa konsteja jos jonkinlaisia, mikseipä siis tällaisiakin? Ja varsinkin silloin kun uhriutujaa on esittämässä jokin etujärjestö, tuo taloudellis-intressipoliittinen motiivi on kyllä jo aika läpinäkyvä. Vaan eihän se tyhmä ole, joka paljon pyytää... Asia erikseen sitten, mihinkä toisten tulisi lopulta suostua, sano.

    -J.Edgar-

    VastaaPoista
  12. Nämä kulttuuriloukkaantujat eivät herätä älyllistä mielenkiintoa. Vouhottajia, monomaanikoita.
    Rap-musiikista vielä. Jospa kaikki lähti siitä, kun mustat rap-artistit näkivät mihin Vanilla Ice ei pysty ja siksi antoivat valkoisen rapin olla. Ja jatkoivat nauramista. Nyt voivat valkonaamatkin vakavissaan leikkiä kovisräpättäjiä ja rahastajat tekevät minkä parhaiten osaavat. Toiset tykkää, toiset ei.

    Dr Outhouse

    VastaaPoista
  13. Huomenta, J.Edgar ja Dr. Outhouse, ja kiitos vielä kommenteistanne.

    Edgar: Jatkuvaa facepalmailua aiheuttaakin tiettyjen tiedostavien tahojen pyrkimykset vastustaa milloin mitäkin sillä periaatteella, että asia on vain "sosiaalinen konstruktio", tajuamatta, että oikeastaan kaikki modernissa yhteiskunnassa perustuu sosiaalisille konstruktioille, eikä heillä ole mitään kiinnostusta vastustaa niitä konstruktioita, jotka sattuvat olemaan heidän ideologiansa mukaisia.

    "Follow the money" pätee kyllä uhriryhmien edustajiin. Jos rutiseminen toimii, miksipä ei rutistaisi. Ymmärrän heitä sinänsä. Sen sijaan ihmettelen puolestaloukkaantujien motiiveja, koska heillähän ei ole siinä mitään voitettavaa, usein päinvastoin jopa paljon hävittävää.

    Outhouse: Vanilla Ice oli oma tapauksensa, mutta toisaalta sitten Eminemin suosiolle ei niin vaan naureskellakaan. Luulenpa, että kaikenmoisten kulttuurivarkausteorioiden kehittely on vain valkoisten juttu, eikä järkevämmin suhtautuvia mustia kiinnosta, vaan he keskittyvät vain omiin juttuihinsa.

    VastaaPoista