tag:blogger.com,1999:blog-5313063220794440554.post7713342092090544424..comments2024-03-19T01:49:42.506+02:00Comments on Pekan Porstua: Suomalaisen asiakaspalvelun puolestaPekkahttp://www.blogger.com/profile/08671715336304904894noreply@blogger.comBlogger8125tag:blogger.com,1999:blog-5313063220794440554.post-40607235727303993002014-03-01T06:07:36.938+02:002014-03-01T06:07:36.938+02:00Iltaa taas. Huomaan saaneeni uuden lukijan. Se on ...Iltaa taas. Huomaan saaneeni uuden lukijan. Se on aina mukavaa.<br /><br />Teoriani on, että ne roinaa tuputtavat ja hymyileväiset asiakaspalvelijat ovat melko uusia työssään. Ajan kuluessa ja kokemuksen karttuessa oppii, milloin liiallinen myyntitykitys vain ärsyttää asiakasta. Muilta osin täytyy vain pyrkiä ottamaan selvää, ovatko kulloisenkin paikan työntekijät tunti- vai provikkapalkalla. En tiedä, mutta uskoisin sen vaikuttavan oleellisesti hymyily- ja tuputusintoon.<br /><br />Ja ne turistirysät. Jos maahanmuuttajien saamista sosiaalituista pitäisi jotain positiivista löytää, se olisi se, että ilman niitä he parveilisivat kaupungilla aggressiivisesti tunkemassa ohikulkijoille sitä piraattikrääsäänsä kuten eteläisemmissä maissa.Pekkahttps://www.blogger.com/profile/08671715336304904894noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5313063220794440554.post-48334435632679075732014-02-28T16:07:14.151+02:002014-02-28T16:07:14.151+02:00Jaa, minä kun en uskalla enää astua edes sisälle p...Jaa, minä kun en uskalla enää astua edes sisälle pikkuputiikkeihin, kun eikös sieltä jostakin ilmesty joku kohta tarjoamaan palvelua. Tässä on tullut muututtua jotenkin hyvin kyyniseksi palvelualttiita ihmisiä kohtaan. Ne kun pääsääntöisesti kuitenkin haluavat hyötyä uhrista eikun asiakkaasta taloudellisesti mahdollisimman paljon. Viimeisin esimerkkitapaus myi oikeastaan tarpeettoman vyön juhlahousujen päälle - samaan hintaan kuin ne housut. Ulkomailla (no turistirysissä omalla kohdalla ihan rehdisti) tilanne on toki paha potenssiin 500 Suomeen verrattuna. Pienestäkin ystävällisestä eleestä halutaan rahallinen korvaus. Jos haluaa hyvää palvelua, siitä pitää myös maksaa, näin se menee. Yrmy ja hymytön suomalainen asiakaspalvelu on niin mukavan rehellistä. Eivät ainakaan tuputa mitään. Kyllä se kaupan kassakin vähän ärsyttää jos se kovin iloisesti käyttäytyy, koska hyvähän siinä on naama olla näkkärillä kun rahaa sataa laariin meikäläisen kukkarosta... Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5313063220794440554.post-904024558427698692013-11-25T09:17:40.446+02:002013-11-25T09:17:40.446+02:00Huomenta Turkuun, ja kiitos kommentista.
Tuo on t...Huomenta Turkuun, ja kiitos kommentista.<br /><br />Tuo on totta, ja osittain tuotakin ajoin takaa tuossa, kun puhuin siitä, kuinka asiakaspalvelija pitää itseään tasa-arvoisena asiakkaan kanssa. Tarjoilija ei koe tarvetta nöyristellä kuin orja isännälle, vaan asiakas saa usein nauttia saman verran ystävällisyyttä ja kunnioitusta kuin on itse valmis antamaan.Pekkahttps://www.blogger.com/profile/08671715336304904894noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5313063220794440554.post-42345655736873738172013-11-25T06:41:41.406+02:002013-11-25T06:41:41.406+02:00Minun kokemukseni mukaan ravintoloiden henkilökunn...Minun kokemukseni mukaan ravintoloiden henkilökunnan ystävällisyys ja iloisuus useimmiten heijastelee asiakkaan fiiliksiä; jos minä olen vittumaisella päällä, tarjoilija reagoi siihen vastaavasti, jos minulla on aidosti hyvä fiilis (siis jo ennen pohjia) tarjoilijat ovat semmmoisena päivänä useimmiten hyvällä tuulella. Meillä ihmisillä kun on samanlaisia taipumuksia kuin sanonnan metsällä.Yksi Turkkulaanenhttps://www.blogger.com/profile/10475668667269947741noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5313063220794440554.post-65037365019319247122013-11-24T22:13:59.319+02:002013-11-24T22:13:59.319+02:00Iltaa Pörrille, anonyymille ja Lonegarulle. Kiitok...Iltaa Pörrille, anonyymille ja Lonegarulle. Kiitokset kommenteistanne.<br /><br />Pörri: Mielenkiintoista. En osaa selittää, miksi sinulla on tuollaisia kokemuksia, kun omien havaintojeni mukaan suomalaiset tarjoilijat eivät pääsääntöisesti poikkea negatiivisesti ulkomaisista kollegoistaan. Sitä tekohymyä ehkä on vähemmän, mutta toisaalta täällä minulle ei ole käynyt niin kuin Ranskassa, jossa erään tarjoilijattaren hymyily loppui kuin seinään, kun aloin puhua englantia, tai kuin Italiassa, jossa tarjoilija kävi nakkaamassa ruuat nopeasti pöytään katseen irtoamatta sekunniksikaan TV:ssä pyörivästä jalkapallomatsista.<br /><br />Apteekeissa en edes tykkää asioida juuri siksi, koska siellä ei voi pysähtyä hyllyn ääreen viideksi sekunniksikaan ilman, että heti on kyljessä joku farmaseutti kyselemässä, kuinka voisi auttaa. Ahdistavaa, mutta makunsa kullakin. Se on ilman muuta totta, että suomalainen baarikulttuuri on monessakin suhteessa sellaista, ettei se juuri houkuttele, mutta väitän silti, että palvelun taso saa näissä väittelyissä paljon enemmän huomiota kuin se ainsaitsisi.<br /><br />Ano: Täytyy kyllä sanoa, että noin hyvää palvelua en sentään ole mistään ravintolasta saanut. Siitä en tosin syytä huonoa palvelukulttuuria, vaan omaa naamaa.<br /><br />Yleisesti ottaen jos paikalla ei ole muita asiakkaita, se voi vaikuttaa palveluun joko positiivisesti tai negatiivisesti. Tarjoilija ajattelee itsekseen, että "kiva, vihdoinkin jotain tekemistä" tai sitten "lähtisivät nyt nuokin, niin pääsisi rauhassa lukemaan Korkeajännityksen loppuun."<br /><br />Lonegaru: Totta tuokin. Itselläni moista passia ei ole (jos nyt joku lukija erehtyi kuvittelemaan, että tällä kirjoituksella yritin puolustella itseäni), mutta tunnen paljon alan porukkaa. Joskus jossain taisi olla juttua pienestä helsinkiläisestä baarista, jossa tuopit pestiin käsin, koska jos oltaisiin hankittu pesukone, olisi säädösten mukaan pitänyt rakentaa invavessakin. Huolimatta siitä, ettei baarin kapeasta ovesta olisi päässyt pyörätuolilla edes sisään.<br /><br />Kaveripiirissä on tullutkin vastaan monta tragikoomista tarinaa siitä, kuinka tarjoilu on lopetettu alkuunsa selväpäisiltä sokeilta/puhevikaisilta.Pekkahttps://www.blogger.com/profile/08671715336304904894noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5313063220794440554.post-60137749116864681352013-11-24T15:39:03.119+02:002013-11-24T15:39:03.119+02:00Kun ite anniskelupassia suoritin, niin huomasin tu...Kun ite anniskelupassia suoritin, niin huomasin tuohon alaan liittyvän myös niin perkeleesti byrokratiaa ja turhia lakeja, että luulisi senkin nyt vaikuttavan asiaan jotenkin. Mitään ei tunnu saavan tehdä ilman erikoismaksuja, vuosien lupien odottelua ja kaikkea, sekä simppelin tuopin myyminenkin tuntuu vaativan sen ja sen luvallisen ja erikoisluvallisen kyttäämistä ja arviointia, että kaikki menee varmasti lain mukaan + pitää samalla arvioida, kuinka humalassa asiakas on, että missä kohtaa pitää lopettaa tarjoilu, joka sekin on välillä yhtä tikanheittoa. Ihan byrokratialla kuristettu tuokin homma minun mielestä, näin omasta kokemuksesta alkohoolin myymisen kaa.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5313063220794440554.post-57337204201208074252013-11-24T15:02:53.774+02:002013-11-24T15:02:53.774+02:00Joskus kauuan sitten 90-luvulla oltiin kaverin kan...Joskus kauuan sitten 90-luvulla oltiin kaverin kanssa oulussa keskiviikkoiltana yhdessa ravintolassa, paikalla ei olut muita kuin me, oli tosi hyvä palvelu sen naispuoleisen tarjoilijan puolelta, ja loppujenlopuksi tuli viellä iskettyä se tarjoilija :)Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5313063220794440554.post-11417641534826662062013-11-24T11:48:06.059+02:002013-11-24T11:48:06.059+02:00Kokemukseni mukaan ravintolahenkilökunnan ystäväll...Kokemukseni mukaan ravintolahenkilökunnan ystävällisyys ja palvelualttius Suomessa ovat keskimäärin samalla tasolla kuin verovirastossa tai Espoonlahden terveyskeskuskessa, joissa tunnet olevasi syyllinen johonkin heti ovesta sisään astuessa. Apteekissa saa usein jo parempaa palvelua. En tosiaan väitä, että täällä kaikkien pitäisi keimailla kuin gerberokset roodoksella, mutta itselle tulisi kyllä mieleen asiakkaiden vähentyessä tarkastella omaakin toimintaa kriittisesti, mm. juuri asiakaspalvelun tasoa, ennen kuin syyttää kaikkia muita.<br /><br />t. Pörri OravaAnonymousnoreply@blogger.com